Specifikationer for digitale annoncer
Nye bannerformater træder i kraft 1. januar 2026
I overgangsperioden vil de nuværende formater fortsat være synlige frem til 31. december 2025.
Digitale kampagner, der løber ind i 2026, skal derfor leveres i både gamle og nye formater.
Vi kontakter kunder med igangværende kampagner i løbet af efteråret.
Produktdetaljer
Nedenfor finder du specifikationerne på de forskellige digitale annonceformater, vi tilbyder på vores medier.
Vores site er responsivt, og bannerne tilpasser sig den skærm, de bliver vist på. Alle bannere leveres i faste størrelser ud fra vores specifikationer. Det er vigtigt, at retningslinjerne overholdes, så det sikres, at materialet er synligt på alle typer af skærme – både desktop, tablet og mobil.
Alle bannere roterer automatisk hvert 15. sekund.

Billboard banner
Billboard banner vises øverst på mediets hjemmeside.
Enheder: Desktop, tablet, mobil
Desktop-format: 1568 x 864 pixels (BxH)
Mindre skærme: 980 x 540 pixels (BxH)
Mobil: 300 x 100 pixels (BxH)
Filformater: JPEG, GIF, PNG, HTML eller script
Maks. filstørrelse:
Statisk billede eller animeret GIF: 150 kB
HTML5 (ikke komprimeret) eller script: 1 MB
Bemærk: Ved video anbefales en varighed på maks. 15 sekunder.

Artikelbanner
Artikelbanneret er placeret blandt indholdet på mediets forside og til højre for artiklerne på mediets hjemmeside.
Enheder: Desktop, tablet, mobil
Format: 300 x 250 pixels (BxH)
Filformater: JPEG, GIF, PNG, HTML eller script
Maks. filstørrelse:
Statisk billede eller animeret GIF: 70 kB
HTML5 (ikke komprimeret) eller script: 1 MB
Bemærk: Ved video anbefales en varighed på maks. 15 sekunder.

Gigabanner
Gigabanner er placeret på både forsiden og artikelsiderne.
Enheder: Desktop, tablet, mobil
Desktop: 980 x 250 pixels (BxH)
Mobil: 300 x 100 pixels (BxH)
Filformater: JPEG, GIF, PNG, HTML eller script
Maks. filstørrelse:
Statisk billede eller animeret GIF: 70 kB
HTML5 (ikke komprimeret) eller script: 1 MB
Bemærk: Ved video anbefales en varighed på maks. 15 sekunder.

Sidebanner
Sidebanner vises på begge sider af indholdet på mediets hjemmeside.
Enheder: Desktop, tablet, mobil
Desktop: 200 x 200 pixels (BxH)
Mobil: 125 x 125 pixels (BxH)
Filformater: JPEG, GIF, PNG, HTML eller script
Maks. filstørrelse:
Statisk billede eller animeret GIF: 70 kB
HTML5 (ikke komprimeret) eller script: 1 MB
Bemærk: Ved video anbefales en varighed på maks. 15 sekunder.

Topannonce
Topannoncen vises øverst i nyhedsbrevet.
Format: 400 x 200 px (BxH)
Filformater: JPEG eller PNG
Maks. filstørrelse statisk billede: 50 kB

Topannonce fullsize
Topannoncen vises øverst i nyhedsbrevet.
Format: 820 x 200 px (BxH)
Filformater: JPEG eller PNG
Maks. filstørrelse statisk billede: 50 kB

Midtannonce
Midtannoncen vises midt i nyhedsbrevet.
Format: 400 x 200 px (BxH)
Filformater: JPEG eller PNG
Maks. filstørrelse statisk billede: 50 kB

Midtannonce fullsize
Midtannoncen vises midt i nyhedsbrevet.
Format: 820 x 200 px (BxH)
Filformater: JPEG eller PNG
Maks. filstørrelse statisk billede: 50 kB

Bundannonce
Bundannoncen vises nederst i nyhedsbrevet.
Format: 400 x 200 px (BxH)
Filformater: JPEG eller PNG
Maks. filstørrelse statisk billede: 50 kB

Bundannonce fullsize
Bundannoncen vises nederst i nyhedsbrevet.
Format: 820 x 200 px (BxH)
Filformater: JPEG eller PNG
Maks. filstørrelse statisk billede: 50 kB

Streamer
Streameren vises over topannoncen.
Format: 820 x 28 px (BxH)
Filformater: JPEG eller PNG
Maks. filstørrelse statisk billede: 50 kB
Det skal være tydeligt for læserne, hvad der er annoncer, og hvad der er artikler skrevet af redaktionen. Derfor skal annoncer adskille sig fra layoutet – både på portalen og i nyhedsbrevet, så læserne ikke vildledes og tror, at en annonce er en artikel skrevet af redaktionen.
Generelt bedes annoncører bruge en anden font end vores. På websitet fremgår ordet ”Annonce” automatisk lige over banneret, men ved annoncering i nyhedsbrevet bør ordet ”Annonce” tydeligt fremgå øverst i annoncen, hvis det ikke er uden for enhver tvivl, at der er tale om en annonce – så vi følger lovgivningen på området. Hvis vi anser annoncen for at være for tæt på de redaktionelle tekster, vil vi anmode om at ændre font og/eller tilføje firmaets logo, så det er tydeligt, at der er tale om en annonce. Dette sker for at leve op til reglerne udstukket af Forbrugerombudsmanden. Endvidere må der kun markedsføres for egen virksomhed og egne produkter – dvs. ingen vildledende eller dårlig omtale af konkurrenterne. Det er alt sammen for at sikre, at der leves op til markedsføringsloven.
Vi tilbyder online annoncering på alle vores mediesider. Kombinationen af vores online produkter er mange, og de kan ses under produktsiden, hvilke produkter vi tilbyder.
Alle bannere leveres i faste størrelser ud fra vores specifikationer. Det er vigtigt, at retningslinjerne overholdes, så det sikres, at materialet er synligt på alle typer af skærme – både desktop, tablet og mobil.
Vi understøtter følgende filformater: HTML5, JPEG, GIF og PNG.
Alle bannere roterer automatisk hvert 15. sekund.
Specifikt for videobannere (HTML5):
Ved levering af videomateriale skal vi have tilsendt en zip-fil med hele kildematerialet i. Hertil gælder, at filstørrelsen maksimalt må være 1 MB, og videoens varighed må højest være 15 sekunder.
HTML5-filer kan kun bruges til bannere på mediesiderne, da filtypen ikke kan håndteres af mailprogrammer.
Har I brug for en grafiker til at hjælpe med jeres udformning, er der følgende krav til billeder, logoer og tekst:
- Billeder skal være min. 200 dpi / 300 dpi, afhængigt af om det er annoncering i avis- eller magasinudgivelse, og skal være i filformaterne .jpeg, .tiff, .eps, .psd og .png.
- Logo og grafiske elementer leveres som .eps eller .ai vektorgrafik.
- Teksten sendes separat i et .docx-format eller i mailen med materialet.
Materiale til produktion af os skal modtages senest 10 dage før, annoncekampagnen skal starte op.
Bannerne udarbejdes gratis, når der bestilles bannere for min. 2 måneder, ellers er prisen 500 kr. pr. banner.
Levering af færdigt materiale har deadline to hverdage inden opstart.
Annoncematerialet inkl. link til landingpage sendes direkte til e-mailen: online@nordiskemedier.dk
Har du spørgsmål til digital annoncering?
Kontakt det grafiske team:
Telefon +45 72 28 69 70
E-mail: online@nordiskemedier.dk