Retningslinjer for annoncering

Det skal være tydeligt for læserne, hvad der er annoncer, og hvad der er artikler skrevet af redaktionen. Derfor skal annoncer adskille sig fra layoutet – både på portalen og i nyhedsbrevet, så læserne ikke vildledes og tror, at en annonce er en artikel skrevet af redaktionen.

Generelt bedes annoncører bruge en anden font end vores. På websitet fremgår ordet ”Annonce” automatisk lige over banneret, men ved annoncering i nyhedsbrevet bør ordet ”Annonce” tydeligt fremgå øverst i annoncen, hvis det ikke er uden for enhver tvivl, at der er tale om en annonce – så vi følger lovgivningen på området. Hvis vi anser annoncen for at være for tæt på de redaktionelle tekster, vil vi anmode om at ændre font og/eller tilføje firmaets logo, så det er tydeligt, at der er tale om en annonce. Dette sker for at leve op til reglerne udstukket af Forbrugerombudsmanden. Endvidere må der kun markedsføres for egen virksomhed og egne produkter – dvs. ingen vildledende eller dårlig omtale af konkurrenterne. Det er alt sammen for at sikre, at der leves op til markedsføringsloven. 

Tekniske specifikationer for print

Færdigt materiale skal leveres via det materialelink, som er sendt pr. mail. Materialet kan også sendes til e-mailadressen: materiale@nordiskemedier.dk

Materialegodtgørelse efter aftale, dog max. 5%.

Annullering og datoændringer skal ske skriftligt senest 4 uger før udgivelsesdato.
Såfremt ændringer i indrykningsplanen bevirker, at betingelserne for opnåede rabatter ikke er til stede, vil den uretmæssige udbetalte rabat blive efterdebiteret.

Modtager Nordiske Medier ikke fuldt færdigt annoncemateriale, faktureres færdiggørelsen af materiale med 50 øre pr. mm.

Ved trykning af farveannoncer påtager avisen sig intet ansvar for eventuelle mindre afvigelser fra originalmaterialets farver. Avisen forbeholder sig ret til at afvise reklamationer på annoncer, hvor materialet på forhånd er påtalt som mindre egnet til reproduktion, eller hvor indleveringsfristen er overskredet.

Specifikationer
Layout-fil: Adobe IDML fil InDesign. pakket med alle links.

PDF
PDF-fil produceret med Acrobat Distiller indeholdende alle skrifter, billeder, grafik og farver defineret som CMYK (jobindstilling til Acrobat Distiller kan rekvireres).
I øvrigt henvises til Branchestandard for digitalt annoncemateriale aftalt mellem DRRB, DFF og DDPFF.

Diverse beskrivelser, indstillingsfiler mv., kan hentes på det respektive medies hjemmeside.

Farve: Alle Photoshopformater i mindst 200 dpi.
S/H: Alle Photoshopformater i mindst 200 dpi.
Stregtegning: EPS og Ai. TIFF, EPS og JPG i mindst 600 dpi.

Funktionen ”overprint” må ikke benyttes.


Farver
CMYK-defineret (RGB og Pantone separerer vi til CMYK).
Komprimering: Stuffit, Zip.

Handelsbetingelser for annoncering og alle Nordiske Mediers produkter kan ses her.

Tekniske specifikationer for online

Vi tilbyder online annoncering på alle vores mediesider. Kombinationen af vores onlineprodukter er mange og kan ses under produktsiden.

Levering af færdigt materiale har deadline 2 hverdage inden opstart.
Annonceringen inkl. link til landingpage sendes direkte til e-mailen: online@nordiskemedier.dk

Vores site er responsivt, og bannerne tilpasser sig den skærm, de bliver vist på. Vær opmærksom på, at bannerne er læsbare på de forskellige skærme. Bannerne deler plads med op til 3 andre. Dog deler billboard/topbanner på artikelsiden plads med op til 4 andre, mens titelbanner ligger alene, og stickybanner deler plads med op til 2 andre. Bannerne roterer ved sideskift.

Alle bannere kan være både statiske eller animeret – HTML5, gif eller script – med undtagelse af titelbanneret. Bannere leveres i formaterne:
.jpg, .gif, .png eller HTML5.

Specifikt for HTML5 bannere
Ved levering af HTML skal vi have tilsendt en zip-fil med hele kildematerialet i. Zip-filen må max. fylde 4 MB. Det vil være en fordel, at HTML5-filen holder sig indenfor en ramme på 20 sekunder. HTML5-filer kan kun bruges til bannere på portalen, da filtypen ikke kan håndteres af mailprogrammer.

Er HTML- og scriptbannere ikke lavet responsiv, skal der fremsendes et fall-back banner til brug på mobil- og tabletskærme.

Alle bannere leveres i faste størrelser ud fra vores specifikationer. Det er vigtigt, at retningslinjerne overholdes, så det sikres, at materialet er synligt på alle typer af skærme – både desktop, tablet og mobil.

Vi understøtter følgende filformater: HTML5, JPEG, GIF og PNG.

Alle bannere roterer automatisk hvert 15. sekund. 


Specifikt for videobannere (HTML5):

Ved levering af videomateriale skal vi have tilsendt en zip-fil med hele kildematerialet i. Hertil gælder, at filstørrelsen maksimalt må være 1 MB, og videoens varighed må højest være 15 sekunder.

HTML5-filer kan kun bruges til bannere på mediesiderne, da filtypen ikke kan håndteres af mailprogrammer.

Har I brug for en grafiker til at hjælpe med jeres udformning, er der følgende krav til billeder, logoer og tekst:

  • Billeder skal være min. 200 dpi / 300 dpi, afhængigt af om det er annoncering i avis- eller magasinudgivelse, og skal være i filformaterne .jpeg, .tiff, .eps, .psd og .png.
  • Logo og grafiske elementer leveres som .eps eller .ai vektorgrafik.
  • Teksten sendes separat i et .docx-format eller i mailen med materialet.
 

Materiale til produktion af os skal modtages senest 10 dage før, annoncekampagnen skal starte op.

Bannerne udarbejdes gratis, når der bestilles bannere for min. 2 måneder, ellers er prisen 500 kr. pr. banner.