Retningslinjer for annoncering Sverige

Det skal være tydeligt for læserne, hvad der er annoncer, og hvad der er artikler skrevet af redaktionen. Derfor skal annoncer adskille sig fra layoutet – både på portalen og i nyhedsbrevet, så læserne ikke vildledes og tror, at en annonce er en artikel skrevet af redaktionen.

Generelt bedes annoncører bruge en anden font end vores. På websitet fremgår ordet ”Annonce” automatisk lige over banneret, men ved annoncering i nyhedsbrevet bør ordet ”Annonce” tydeligt fremgå øverst i annoncen, hvis det ikke er uden for enhver tvivl, at der er tale om en annonce – så vi følger lovgivningen på området. Hvis vi anser annoncen for at være for tæt på de redaktionelle tekster, vil vi anmode om at ændre font og/eller tilføje firmaets logo, så det er tydeligt, at der er tale om en annonce. Dette sker for at leve op til reglerne udstukket af Forbrugerombudsmanden. Endvidere må der kun markedsføres for egen virksomhed og egne produkter – dvs. ingen vildledende eller dårlig omtale af konkurrenterne. Det er alt sammen for at sikre, at der leves op til markedsføringsloven. 

Tekniske specifikationer for print

Annoncer leveres via e-mail eller via wetransfer.com. Materiale, der sendes via e-mail, må maksimalt være 10 MB. Mapper med dokumenter skal være komprimerede og må ikke indeholde æ, ø, å eller andre specialtegn. Maksimalt 16 tegn.

Færdigt materiale skal leveres via den e-mailadresse, der fremgår på den forrige side.

Brug ikke æ, ø, å eller andre specialtegn. Maksimalt 16 tegn.

Filerne skal være trykoptimerede PDF-filer i overensstemmelse med avisens joboption og ICC-profil. Se nedenfor:

Farver og billeder

Alle farver i dokumentet bør være i CMYK. RGB- og Pantone-farver konverteres før tryk, med risiko for visse nuanceændringer. Billeders opløsning bør være mindst 200 dpi.

Opret annoncen i det format, der er booket (bredden x højden). Glem ikke beskæring, hvis dette er nødvendigt. 

Ved trykning af farveannoncer påtager avisen sig intet ansvar for eventuelle mindre afvigelser fra originalmaterialets farver. Avisen forbeholder sig ret til at afvise reklamationer over annoncer, hvor materialet på forhånd er påtalt som mindre egnet til reproduktion, eller hvor indleveringsfristen er overskredet.

Handelsbetingelser for annoncering og alle Nordiske Mediers svenske produkter kan ses her.

Ansvarsfordeling

Nordiske Medier er ikke ansvarlige for materiale, der er indsendt efter den angivne materialefrist. Vi fakturerer annoncebestilleren for ekstra arbejde i forbindelse med håndtering af ikke trykklart materiale. For generelle leveringsbetingelser se ALG 20 på: www.grafiska.se.

Tekniske specifikationer for online

Vi tilbyder online annoncering på alle vores mediesider. Kombinationen af vores onlineprodukter er mange og kan ses under produktsiden.

Levering af færdigt materiale har deadline 2 hverdage inden opstart.
Annoncematerialet inkl. link til landingpage sendes direkte til e-mailen: annons@nordiskemedier.se

Vores site er responsivt, og bannerne tilpasser sig den skærm, de bliver vist på. Vær opmærksom på, at bannerne er læsbare på de forskellige skærme. Bannerne deler plads med op til 3 andre. Dog deler billboard/topbanner på artikelsiden plads med op til 4 andre, mens titelbanner ligger alene, og stickybanner deler plads med op til 2 andre. Bannerne roterer ved sideskift.

Alle bannere kan være både statiske eller animeret – HTML5, gif eller script – med undtagelse af titelbanneret. Bannere leveres i formaterne:
.jpg, .gif, .png eller HTML5.

Specifikt for HTML5 bannere
Ved levering af HTML skal vi have tilsendt en zip-fil med hele kildematerialet i. Zip-filen må max. fylde 4 MB. Det vil være en fordel, at HTML5-filen holder sig indenfor en ramme på 20 sekunder. HTML5-filer kan kun bruges til bannere på portalen, da filtypen ikke kan håndteres af mailprogrammer.

Er HTML- og scriptbannere ikke lavet responsiv, skal der fremsendes et fall-back banner til brug på mobil- og tabletskærme.

Alle bannere leveres i faste størrelser ud fra vores specifikationer. Det er vigtigt, at retningslinjerne overholdes, så det sikres, at materialet er synligt på alle typer af skærme – både desktop, tablet og mobil.

Vi understøtter følgende filformater: HTML5, JPEG, GIF og PNG.

Alle bannere roterer automatisk hvert 15. sekund. 

 

Specifikt for videobannere (HTML5):

Ved levering af videomateriale skal vi have tilsendt en zip-fil med hele kildematerialet i. Hertil gælder, at filstørrelsen maksimalt må være 1 MB, og videoens varighed må højest være 15 sekunder.

HTML5-filer kan kun bruges til bannere på mediesiderne, da filtypen ikke kan håndteres af mailprogrammer.