Nyheder til bygge- og anlægsbranchen
”Vi dækker branchens persongalleri
gennem spændende interviews, portrætter
og navnenyheder, der får de personlige
historier frem”
Mød redaktøren bag Licitationen
E-mail: aja@nordiskemedier.dk
Mobil: +45 28 57 09 11
E-mail: redaktionen@licitationen.dk
Licitationen i tal
Målret din markedsføring med Licitationen. Vi giver dig mulighed for at formidle dit budskab til din målgruppe via branchens vigtigste medie. Vi tilbyder et bredt sortiment af effektive og prisvenlige annonceringsløsninger – så om du foretrækker at nå din målgruppe i vores nyhedsbreve, print- eller onlinemedier, har vi en løsning til dig.
79%
af Licitationens læsere modtager nyhedsbrevet
Modtagere af nyhedsbrevet
37.892***
Totaloplag
9.643*
Totaloplag*
Læsertal V/1 indrykning**
Online visninger***
Læsertilfredshed
Over 87% af vores læsere er tilfredse/meget tilfredse med Licitationen
Virksomhedsstørrelse
Over 47% af vores læsere er ansat i en virksomhed med mere end 100 ansatte
Primær nyhedskilde
Over 87% af vores læsere anser Licitationen som deres primære nyhedskilde om byggebranchen
Totaloplag*
Læsertal V/1 indrykning**
* Printoplag og e-avis
** Kilde: læsertal fra Index Danmark Gallup, helår 2023
Aldersgruppe
Over 82% af Licitationens læsermålgruppe er 51 år eller derover
Læsertilfredshed
Over 87% af læsere er meget tilfredse/tilfredse med Licitationen
Primær nyhedskilde
Over 88% af læsere har Licitationen som primær kilde om byggebranchen
Virksomhedsstørrelse
Over 54% af læsere er ansat i en virksomhed med mere end 50 ansatte
Foretrukne indhold
Over 85% af læsere mener, at reportager fra branchen er det vigtigste indhold
Læsefrekvens
Over 95% af Licitationens læsere læser ugentligt eller dagligt indhold fra Licitationen
Foretrukne platform
Over 64% af læsere foretrækker at læse indhold i den fysiske avis eller på licitationen.dk
Læsning af annoncer
Over 48% af Licitationens abonnenter læser annoncerne i den fysiske avis eller på licitationen.dk
Brug af Markedsoverblik
Over 19% af Licitationens læsere bruger onlineværktøjet "Markedsoverblik"
Målgruppe ift. virksomhed
Leverandører af byggematerialer (8%), Andet (5%), Udlejning af handel/materiale (4%), Byggemarkeder og detailhandel (3%)
Målgruppe ift. stilling
Udvikling og kvalitet (5%), Økonomi, HR mv. (4%), Uddannelse (3%)
Onlinevisninger ***
Online besøgende ***
Dagligt udsendte nyhedsbreve ***
Over
Over 64% af vores læsere læser dagligt indhold fra Licitationen
Over
Over 78% af vores læsere modtager Licitationens nyhedsbrev
Over
Over 86% af vores læsere anser Licitationen som deres primære kilde om byggebranchen
Målgruppe ift. virksomhed
Uddannelse (2%), Organisationer/øvrige (1%)
Målgruppe ift. stilling
Udvikling og kvalitet (5%), Økonomi, HR mv. (4%), Uddannelse (3%)
Specificering af nyhedsbrevsmodtagere
Arkitekter
74% af Licitationens abonnenter, der er arkitekter, modtager nyhedsbrevet.
Rådgivende ingeniørfirmaer
57% af Licitationens abonnenter, der arbejder i rådgivende ingeniørfirmaer, modtager nyhedsbrevet.
El-Installation
70% af Licitationens abonnenter, der arbejder inden for el-installation, modtager nyhedsbrevet.
VVS- og blikkenslagerforretninger
72% af Licitationens abonnenter, der har VVS- og blikkenslagerforretninger, modtager nyhedsbrevet.
* Printoplag og e-avis, ** Kilde: læsertal fra Index Danmark Gallup, helår 2023, *** Tal fra april 2024 læserundersøgelse og analytics.
Priser, formater og tekniske specifikationer for Licitationen
Licitationen udkommer som fysisk avis fra tirsdag til torsdag – undtagen i ferier og helligdage.
Download den danske Medieinformation for 2025 i PDF her
Download English Media Information for 2025 in PDF here
Download den danske Medieinformation for 2024 i PDF her
Download English Media Information for 2024 in PDF here
Det skal være tydeligt for læserne, hvad der er annoncer, og hvad der er artikler skrevet af redaktionen. Derfor skal annoncer adskille sig fra layoutet – både på portal og i nyhedsbrev, så læserne ikke vildledes og tror, at en annonce er en artikel skrevet af redaktionen.
Generelt bedes annoncører bruge en anden font end vores. På websitet fremgår ordet ”Annonce” automatisk lige over banneret, men ved annoncering i nyhedsbrevet bør ordet ”Annonce” tydeligt fremgå øverst i annoncen, hvis det ikke er uden for enhver tvivl, at der er tale om en annonce – så vi følger lovgivningen på området. Hvis vi anser annoncen for at være for tæt på de redaktionelle tekster, vil vi anmode om at ændre font og/eller tilføje firmaets logo, så det er tydeligt, at der er tale om en annonce. Dette sker for at leve op til reglerne udstukket af Forbrugerombudsmanden. Endvidere skal der kun markedsføres for egen virksomhed og egne produkter – dvs. ingen vildledende eller dårlig omtale af konkurrenterne – så leves der også op til Markedsføringsloven.
OpslagFormat: 546 x 365 mm (12 x 365 mm) Hovedavisen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39.850 DKK. | HelsideFormat: 266 x 365 mm (6 x 365 mm) Hovedavis: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23.450 DKK. | Halvside tværformatFormat: 266 x 180 mm (6 x 180 mm) Hovedavis: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15.450 DKK. |
Halvside højformatFormat: 131 x 365 mm (3 x 365 mm) Hovedavis: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15.450 DKK. | 1/4 sideFormat: 131 x 180 mm (3 x 180 mm) Hovedavis: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9.950 DKK. | BagsideFormat: 266 x 365 mm (6 x 365) Hovedavis: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29.850 DKK. |
BlokFormat: 86 x 100 mmForside: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8.150 DKK. | BjælkeFormat: 266 x 100 mmTema/Fagavis/Særavis forside: . . . . . . . . . . . . . . . . . .11.950 DKK. |
Materialegodtgørelse efter aftale, dog max. 5%
Annullering og datoændringer skal ske skriftligt senest 4 uger før udgivelsesdato.
Såfremt ændringer i indrykningsplanen bevirker, at betingelserne for opnåede rabatter ikke er til stede, vil den uretmæssige udbetalte rabat blive efterdebiteret.
Modtager Nordiske Medier ikke fuldt færdigt annoncemateriale, faktureres færdiggørelsen af materiale med 50 øre pr. mm.
Ved trykning af farveannoncer påtager avisen sig intet ansvar for eventuelle mindre afvigelser fra originalmaterialets farver. Avisen forbeholder sig ret til at afvise reklamationer over annoncer, hvor materialet på forhånd er påtalt som mindre egnet til reproduktion, eller hvor indleveringsfristen er overskredet.
Specifikationer
Layout-fil: Adobe IDML fil InDesign. pakket med alle links.
PDF
PDF-fil produceret med Acrobat Distiller indeholdende alle skrifter, billeder, grafik og farver defineret som CMYK (jobindstilling til Acrobat Distiller kan rekvireres).
I øvrigt henvises til Branchestandard for digitalt annonce materiale aftalt mellem DRRB, DFF og DDPFF.
Diverse beskrivelser, indstillingsfiler mv. kan hentes på www.licitationen.dk
Farve: Alle Photoshopformater i mindst 200 dpi.
S/H: Alle Photoshopformater i mindst 200 dpi.
Stregtegning: EPS og Ai. TIFF, EPS og JPG i mindst 600 dpi.
Funktionen ”overprint” må ikke benyttes.
Farver
CMYK-defineret (RGB og Pantone separerer vi til CMYK).
Komprimering: Stuffit, Zip.
Vi tilbyder online annoncering på alle vores mediesider. Kombinationen af vores produkter er mange, og det kan ses under produktsiden, hvilke produkter vi tilbyder.
Alle priser er pr. måned.
Placering af banner på forsiden + de øvrige sider
Topbanner på forsidenFormat: 930 x 180 px | Billboard på forsidenFormat: 980 x 540 px | Stickybanner* på forsidenFormat: 240 x 400 px |
Hjørnebanner* på forsiden + øvrigeFormat: 200 x 300 px | Sidebanner* på forsidenFormat: 200 x 175 px | Kampagnebanner pos. 1 på forsidenFormat: 300 x 250 px |
Kampagnebanner pos. 2 på forsidenFormat: 300 x 250 px | Gigabanner pos. 1 på forsidenFormat: 930 x 250 px | Gigabanner pos. 2 på forsidenFormat: 930 x 250 px |
Placering af banner på artikelsiden
Topbanner på artikelsidenFormat: 930 x 180 px | Billboard på artikelsidenFormat 980 x 540 px | Stickybanner* på artikelsidenFormat: 240 x 400 px |
Hjørnebanner* på artikelsidenFormat: 200 x 300 px | Sidebanner* på artikelsidenFormat: 200 x 175 px | Kampagnebanner pos. 1 artikelsidenFormat: 300 x 250 px |
Kampagnebanner pos. 2 på artikelsidenFormat: 300 x 250 px | Titelbanner – Placeret under redaktøren på artiklenFormat: 300 x 60 px | Artikelbanner – Placeret i bunden af en artikelFormat: 660 x 200 px |
* Stickybannere, hjørnesidebannere og sidebannere vises kun på desktop.
Nyhedsbrevet sendes ud til branchen pr. e-mail og læses af beslutningstagere, indkøbere og andre fagprofessionelle, der ønsker at holde sig opdateret på branchens mest aktuelle nyheder.
Generelle specifikationer for annoncerne i nyhedsbrevet er:
• Annoncerne er statiske
• Færdigt materiale afleveres i filformatet: .jpg, .gif eller .png
• Færdig grafisk fil må max. fylde 50 kB.
StreamerFormat: 820 x 28 px | TopannonceFormat 400 x 200 px | Topannonce fullsizeFormat 820 x 200 px |
MidtannonceFormat 400 x 200 px | Midtannonce fullsizeFormat 820 x 200 px | BundannonceFormat 400 x 200 px |
Bundannonce fullsizeFormat 820 x 200 px |
Vores site er responsivt, og bannerne tilpasser sig den skærm, de bliver vist på. Vær opmærksom på, at bannerne er læsbare på de forskellige skærme. Bannerne deler plads med op til 3 andre. Dog ligger titelbannere alene, mens stickybannere deler plads med op til 2 andre. Bannerne roterer ved sideskift.
Alle bannere kan være både statiske eller animeret – HTML5, gif eller script – med undtagelse af titelbanneret. Bannere leveres i formaterne:
.jpg, .gif, .png eller HTML5.
Specifikt for HTML5 bannere
Ved levering af HTML skal vi have tilsendt en zip-fil med hele kildematerialet i. Zip-filen må max. fylde 4 mb. Det vil være en fordel, at HTML5-filen holder sig indenfor en ramme på 20 sekunder. HTML5-filer kan kun bruges til bannere på portalen, da filtypen ikke kan håndteres af mailprogrammer.
Er HTML- og scriptbannere ikke lavet responsiv, skal der fremsendes et fall-back banner til brug på mobil- og tabletskærme.
Har I brug for en grafiker til at hjælpe med jeres udformning, er der følgende krav til billeder, logoer og tekst.
Billeder skal være min. 200 DPI / 300 DPI, afhængigt af om det er annoncering i avis- eller magasinudgivelse, og skal være i filformaterne .jpg, .tiff, .eps, .psd og .png. Logo og grafiske elementer leveres som .eps eller .ai vektorgrafik.
Teksten sendes separat i et .docx-format eller i mailen med materiale.
Materiale til produktion af os skal modtages senest 10 dage før, annoncekampagnen skal starte op.
Bannerne udarbejdes gratis, når der bestilles bannere for min. 2 måneder, ellers er prisen 500 kr. pr. banner.
Levering af færdigt materiale har deadline 2 hverdage inden opstart.
Annonceringen inkl. link til landingpage sendes direkte til e-mailen: online@nordiskemedier.dk
Interesseret i at høre mere om Licitationen?
Få en uforpligtende snak om dine annonceringsmuligheder med Licitationen
Kontakt:
Salgschef, Baris Karakurt
Telefon: +45 28 30 89 39
E-mail: bka@nordiskemedier.dk